Arbeidsplaatsen
Leerlingen op Het WERK! stromen uit naar het MBO of de arbeidsmarkt. In beide gevallen is een succesvolle uitstroom sterk afhankelijk van de vaardigheden van de leerling. Om te zorgen dat leerlingen van Het WERK! over passende vaardigheden beschikken, kunnen zij praktijkervaring opdoen in onze arbeidstrainingsplaatsen.
Onze arbeidstrainingsplaatsen proberen we zo veel mogelijk samen met de arbeidsmarkt aan te bieden. Het gaat altijd om geaccrediteerde werkplaatsen waarin ook brancheorganisaties opleidingen kunnen verzorgen. De opbouw van oefenstages en arbeidstraining, gevolgd door stages in bedrijven, vergroot de kans op een succesvolle instroom op de arbeidsmarkt en het MBO.
In schooljaar 2017-2018 hebben wij de volgende arbeidstrainingsplaatsen:
De Metaalhaal, De Loods, De Kleine Knip en Restaurant Nr.7.
Aanmeldingsprocedure
Aanmeldingsprocedure voor leerlingen met een TLV:
Wanneer een leerling in het bezit is van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) van een samenwerkingsverband dan kunt u deze leerling aanmelden bij de Commissie van Begeleiding van Het WERK!.
Dit kan door het invullen van het aanmeldingsformulier.
Klik hier voor het ‘FORMULIER aanmelden met TLV’.
Nadat u het formulier heeft ingevuld kunt u deze sturen naar de voorzitter van de CvB, via: cvbheerhugowaard@ronduitonderwijs.nl, per telefoon doorgeven op: 072- 579 30 26 of per post naar: De Spinaker Het WERK!, W.M. Dudokweg 68, 1703 DC te Heerhugowaard.
Na aanmelding krijgt u bericht dat de stukken ontvangen zijn en op welke datum de leerling wordt besproken door de Commissie van Begeleiding (CvB) waarna u verder geïnformeerd zal worden over de stukken die wij graag willen ontvangen.
Voor een goede en vlotte bespreking van de aanmelding is het belangrijk om een zo volledig mogelijk dossier aan te leveren. Ouder(s)/verzorger(s) zijn hier verantwoordelijk voor. De commissie die de toelaatbaarheidsverklaring heeft afgegeven kan deze gegevens in verband met de wet op de privacy niet aan ons doorsturen. Op het aanmeldingsformulier staat welke stukken voor de Commissie van Begeleiding van belang zijn. Daarom is het van belang dat ouder(s)/verzorger(s) de leerling aanmeldt.
Na bespreking in de CvB-vergadering ontvangt u binnen 2 weken bericht over de uitkomst hiervan. Wanneer uw kind op onze locatie geplaatst gaat worden ontvangt u een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek.
Indien u naar aanleiding van bovenstaande uitleg nog vragen heeft, kunt u uiteraard contact opnemen met onze school.
De zorg voor de leerlingen
Ontwikkelingsperspectief plan (OPP)
Om de zorg te structureren wordt per leerling een ontwikkelingsperspectief plan (OPP) opgesteld. Hierin worden pedagogische -, didactische - en maatschappelijke ontwikkelingen rondom het functioneren en presteren van de leerlingen systematisch beschreven. Alle OPP’s moeten door de ouders en de jongere ondertekend worden. Naar aanleiding van de OPP’s worden daarom de ouders op school uitgenodigd voor uitleg en ondertekening.
Examens en toetsen
TOA niveautoetsen
Sommige leerlingen kunnen niet in het citotoetssysteem worden meegenomen, bijvoorbeeld omdat ze later instromen. Om hen toch te toetsen, kunnen wij de Toolkit Onderwijs en Arbeidsmarkt (TOA) gebruiken.
TOA is het betrouwbaarste en breedst toegepaste toetsinstrument in Nederland voor de drie verplichte vakken: Nederlands, wiskunde en Engels. Leerlingen die naar het ATC in HHW doorstromen, worden voordat ze daarheen gaan met de TOA op niveau getoetst.
Stage
Stage is een vast onderdeel van het lesprogramma van Het WERK!. Elke leerling volgt minimaal 3 dagen stage per week. Uitgangspunt is dat leerlingen zelf een stageplek zoeken. Natuurlijk kan de coach helpen bij het vinden van een geschikte stageplaats. Afspraken over stages worden altijd vastgelegd in een stagecontract zodat de verwachtingen, doelen en wettelijke zaken als verzekeringen goed geregeld zijn. Minimaal één keer per maand bezoekt de coach de stageplaats en kijken leerling, coach en stagebegeleider of alles naar wens verloopt. Belangrijk is dat een stageplaats bijdraagt aan het vergroten van kennis en vaardigheden zodat leerlingen kunnen uitstromen naar een passende vervolgplek en die plek ook vast kunnen houden.
In principe zijn de tijden van les- en stagedagen dezelfde. Het kan zijn dat een bedrijf graag wil de de leerling op bijzondere tijden of zelfs in de weekenden/vakanties komt werken. Dit kan alleen in goed overleg met ouders, leerplicht en school. Samen zorgen we ervoor dat je niet te veel en niet te weinig uren naar school en stage gaat.
De contactpersoon voor stages op school is altijd jouw coach.
Schoolgids
In de schoolgids vindt u alle praktische informatie over de school.
Gebruik uw rechter muisknop op de onderstaande link en kies voor "opslaan als"
Let op, u heeft een PDF Reader nodig om PDF bestanden te kunnen openen. Wanneer u geen PDF Reader heeft kunt u hier gratis Adobe Reader downloaden.
Onderwijsaanbod
Het onderwijs in het arbeidsmarktgerichte uitstroomprofiel is gericht op een brede persoonlijke vorming en participatie in de samenleving. Daarnaast bereid het de leerling voor op een passende en duurzame plaats op de arbeidsmarkt. Het onderwijs wordt geboden vanuit de Kerndoelen VSO zoals die door het Ministerie van Onderwijs voor het VSO zijn vastgesteld. Om ook de overstap naar het vervolgonderwijs (MBO) mogelijk te maken, worden de programma's zo veel mogelijk aangeboden, passend bij het MBO.
Alle leerlingen op Het WERK! krijgen de volgende kerndoelen (vakken) aangeboden:
- Nederlandse taal en communicatie
- Engelse taal
- rekenen en wiskunde
- mens, natuur en techniek
- culturele oriëntatie en creatieve expressie
- bewegen en sport
- voorbereiding op arbeid
Daarnaast besteden we aandacht aan leren leren, leren taken uitvoeren, leren functioneren in sociale situaties en het ontwikkelen van een persoonlijk toekomstperspectief.
Een uitgebreide omschrijving van de kerndoelen arbeidsmarktgericht vind je op: Ministerie OCW
Ondersteuningsprofiel
In het Ondersteuningsprofiel beschrijft de school haar visie op goed onderwijs, passende ondersteuning en professionaliteit. In het profiel is beschreven welke onderwijsarrangementen worden aangeboden en hoe leerlingen en ouders worden ondersteund bij het behalen van hun doelen. Het profiel beschrijft ook welke verwachtingen er zijn aan medewerkers.
Het profiel is vastgesteld door het onderwijsteam en de medezeggenschapsraad. De uitgangspunten van het Ondersteuningsprofiel zijn omgezet naar concrete en zichtbare handelingen binnen de school. Wilt u het hele profiel lezen? Klikt u dan hier.
Medewerkers
Gerard Dekkers | Directeur (interim) De Spinaker Het WERK! - BAP |
Johan van 't Zand | Teamleider (interim) |
Betty Smit | Ondersteuningscoördinator |
Michelle de Vos Burchart | Trajectbegeleider |
Michelle Nieuweboer | Orthopedagoog |
Rinus Bijl / Ineke Blokdijk | Time Out- & Switch medewerker |
Denise Buning | Management Assistent |
Margriet Marree | Management Assistent |
Coaches | |
Carla Corbière | Coach |
Fons Veel | Coach |
Wouter Booms | Coach |
Mignon van Dort | Coach |
Praktijkbegeleiders | |
Cees Riemens | Praktijkbegeleider De Loods |
Remco Prins | Praktijkbegeleider De Loods |
Niels van Dalen | Praktijkbegeleider De Metaalhal |
Dick Ruitenburg | Praktijkbegeleider De Metaalhal |
Karin Koopen | Praktijkbegeleider De Kleine Knip |
Margret Schilder | Praktijkbegeleider Cool Kunst & Cultuur |
Docenten | |
Debbie Koperdraat | Docent Nederlands en LB |
Charité Coffie | Docent MNT en LB |
Petra de Vries | Docent Rekenen en LB |
Karin Koopen | Docent Engels (BAP en Het WERK!) |
Daan Platvoet | Docent Sport |
Klachtenregeling
Een open communicatie is de beste garantie voor een succesvolle samenwerking. Als er zaken niet goed gaan, is het belangrijk daarover te praten, met leerkrachten en met de directie. Maar soms lukt dat niet, of onvoldoende, en is daar hulp of ondersteuning bij nodig.
Iedere school heeft een contactpersoon die kan meedenken over de manier waarop naar oplossingen kan worden gezocht of doorverwijzen naar een van onze vier interne vertrouwenspersonen. De vertrouwenspersonen kunnen u, als u dat wilt ook doorverwijzen naar één van de externe vertrouwenspersonen; er is er een voor ouders, en een voor leerkrachten. U kunt hier doorklikken naar de brochure waarin staat hoe wij binnen Ronduit omgaan met klachten.
Als blijkt dat u er toch niet uitkomt met de school dan resteert het formele traject naar de Landelijke Klachtencommissie. Ronduit is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs. Alles over deze commissie kunt u vinden op de website www.onderwijsgeschillen.nl.
De onderwijsinspectie heeft geen specifieke taak bij het behandelen van klachten over onderwijs. Wel adviseert en ondersteunt de vertrouwensinspecteur bij klachten rond seksueel misbruik, seksuele intimidatie en ernstig fysiek of geestelijk geweld.
Op iedere school is er een klachtenregeling voor iedereen ter inzage.